Generation Discover: Kindermarketing en greenwashing

Video afspelen

In de jaren na het klimaatakkoord van Parijs, organiseerde Shell jaarlijks het kindermarketingfestival ‘Generation Discover’. Een gelikt event over duurzame technologie en de energietransitie voor kinderen van 6 tot 14 jaar. Maar wacht even… was Shell niet die fossiele multinational?  

Gemeente Den Haag distantieerde zich van Shells festival Generation Discover omdat het greenwashing is van Shell. Daarop vertrok Shell met Generation Discover uit Den Haag. De Amsterdamse gemeenteraad liet meteen weten dat Generation Discover ook niet welkom is in de hoofdstad. Generation Discover vluchtte daarna na Rotterdam. Na een laatste protest in Rotterdam, stopte Shell het festival.

Meer nieuws over Generation Discover

Shell jokt tegen kinderen

Drie jaar Generation Discover, drie grote leugens. Tussen alle duurzame toekomstmuziek op het festival betrappen we Shell op grove leugens. Shell praat kinderen aan dat de aanpak van klimaatverandering geen haast heeft, dat we nog heel lang afhankelijk blijven van fossiele brandstof en dat gas bijdraagt aan de oplossing voor klimaatverandering. Drie voorbeelden:

Quiz zonder het enige juiste antwoord (2016)

Puzzel ondermijnt klimaatdoel van 'Parijs' (2017)

Enorm bord presenteert fossiele brandstof als duurzaam (2018)

Shell Generation Discover reclame code commissie (3 van 3)

Zie jij het juiste antwoord op vraag 10 van de quiz die Shell uitdeelde aan de jonge bezoekertjes van Generation Discover 2016? 

Precies. Het enige juiste antwoord staat er niet tussen. Wil Shell het onderwerp klimaatverandering soms vermijden, tijdens Generation Discover? Is dat te ongemakkelijk voor de olie- en gasreus?

Shell liet kinderen op Generation Discover 2017 een puzzel leggen over de energiemix in 2050. Het jaar waarin we volgens ‘Parijs’ op nul moeten zitten. De uitkomst van Shells puzzel was dat onze energie in 2050 nog op 75% kolen, olie en gas draait. Dat zou Shell wel willen ja!

Milieudefensie diende een klacht in tegen deze ondermijning van het Klimaatakkoord van Parijs.

Generation Discover staat bol van reclame voor Gas To Liquid (GTL); een van Shells fossiele brandstoffen. Op het grote reclamebord voor het beeldvormende reuzenrad zegt Shell dat GTL bijdraagt aan Sustainable Development Goal 7: duurzame energie. 

Wij wonnen een klacht bij de Reclame Code Commissie tegen deze kindermisleiding van Shell.

Organisaties nemen afstand van Shell

Wat je moet weten over Generation Discover

Een kinderfestival over duurzame energie, georganiseerd door een bedrijf dat stug doorgaat om de toekomst van diezelfde kinderen kapot te maken. Wie daarmee wegkomt, verdient een prijs.

Begin juni ontving Shell de felbegeerde European Excellence Award 2017 voor Public Affairs voor Generation Discover als Event of the Year. Shell won dus een LOBBY-prijs voor een kinderfestival. Gefeliciteerd zeggen we dan.

Lees meer over de lobbyprijs die Shell kreeg voor Generation Discover (met foto)

Schoolkinderen die met hun klas naar festival Generation Discover van Shell gingen, moesten van te voren een contract tekenen waarin ze afstand deden van privacyrechten en bovendien geheimhouding over het festival beloofden.

Dat blijkt uit een contract dat in handen is van burgerbeweging Fossielvrij Onderwijs. Juristen reageren geschokt op het contract en Partij voor de Dieren vraagt aan drie ministeries opheldering. “Dit contract is keihard. Shell mag de beeltenis van de kinderen naar eigen believen gebruiken. Het bewijst dat dit festival kindermarketing is.” De burgerbeweging roept Shell op om alle contracten ongeldig te verklaren.

Lees meer in het nieuwsbericht “Shell moet wurgcontracten voor kinderen ongeldig verklaren”

Shell ligt onder vuur. De multinational krijgt uit vele hoeken kritiek: klimaatverandering, mensenrechtenschendingen, corruptie, milieuvervuiling en belastingdeals. Dat is een berg kritiek. Hoe win je dan vertrouwen terug? Hoe blijf je populair? 

Je kunt natuurlijk je gedrag aanpassen, maar dat kost veel geld en moeite. Gelukkig voor Shell kan het ook veel simpeler: je kunt je goede naam terugwinnen zonder je gedrag aan te passen. Dat kan door te laten zien dat je goede vrienden hebt: musea, overheden en duurzame bedrijven. Als zulke mooie organisaties met je gezien willen worden, als zij met je op de foto willen, dan zullen de zwarte kantjes van Shell wel meevallen? Toch?

Lees welke partners uit Generation Discover stapten

Shell wil vaste plek in basisonderwijs

Met het vierjaarlijkse festival Generation Discover probeert Shell een voet tussen de deur te krijgen van het basisonderwijs. In 2020 wordt het vak Wetenschap en Technologie verplicht op basisscholen. Shell en NEMO hebben samen al een lespakket ontwikkeld: ‘Maakkunde’. 

Shell zoekt personeel om olie en gas uit de grond te halen

Shell wil nog tot het einde van deze eeuw geld verdienen met olie en gas. Maar wie haalt de fossiele brandstoffen uit de grond? Precies, de kinderen van nu. Als zij volwassen zijn heeft Shell hun steun hard nodig. Daarom wil Shell kinderen nu al brainwashen met een goed gevoel geven over het merk Shell.

Lees hoe Shell oprukt in het basisonderwijs en vorotgezet onderwijs

Kritiek op Generation Discover op TV

Video afspelen

EenVandaag

“Shell heeft natuurlijk veel te verbergen. Wij noemen Generation Discover dan ook een coverup-festival.” 

Aldus Femke Sleegers (Fossielvrij Onderwijs) in EenVandaag over het greenwash-festival van Shell Generation Discover. 

RTLZ veegt vloer aan met 'kinderfeestje' Shell

“De jonge generatie gaat de gevolgen ondervinden van klimaatverandering, die mede wordt veroorzaakt door vervuilers als Shell.”

Frederieke Hegger – RTLZ

Kritiek op Generation Discover in de krant

Trouw

Protest tegen Shell Generation Discover

Stuur Shell de Klas uit Generation Discover

Het burgerprotest tegen Shell Festival Generation Discover begon klein in 2016 en wordt elk jaar krachtiger.

Bekijk onze foto’s en video’s van onze acties tegen Generation Discover.

Festival Generation Discover: een masker voor Shell

Leuk voor kinderen of vooral voor Shell?

Op het eerste gezicht lijkt Generation Discover heel leuk. Een droom voor kinderen. Maar tussen alle hippe experimenten verspreidt Shell de boodschap dat we nog heel lang olie en gas nodig hebben. En dat gas een oplossing is voor het klimaatprobleem. Dat is puur eigenbelang van Shell, want Shell verdient veel geld met olie en gas. 

Generation Discover is een masker 

Shell komt veel in de krant met nieuws over schone energie. Maar dat is een masker. In werkelijkheid steekt Shell nog steeds 98% van z’n tijd, kennis en geld in het oppompen van olie en gas. Shell kiest zelfs voor steeds schadelijkere vormen van olie en gas. En Shell kondigde aan om nog meer geld in olie en gas te steken.

Waarom doet Shell zich mooier voor dan het is? 

Shell wil graag doorgaan met olie en gas. Dat kan alleen als de maatschappij en de overheid positief denken over Shell en olie en gas. Shell vestigt de aandacht daarom graag op het flinterdunne laagje groene energie. Daarmee verbergt Shell de gitzwarte olie- en gasbusiness.

Help mee en stuur Shell de klas uit!

Vertel Shell dat het kinderen níets te leren heeft.
Teken onze petitie en stuur Shell de klas uit!  
 
Translate »