De rol van partners op Shell festival Generation Discover

Mijn 9-jarige zoon vertelde dat hij naar Generation Discover ging. Ik vroeg: 'Dat is toch dat Shell-festival? Hij antwoordde: 'Nee hoor, Shell organiseert het festival met heel veel partners'."
Schermafbeelding 2018-10-16 om 00.22.27

“Wij organiseren dit festival met heel veel partners”, zegt Shell-baas Marjan van Loon in veel interviews over Generation Discover. Wie zijn de partners van Shell? Waarom vindt Shell het zo belangrijk om steeds te verwijzen naar z’n partners? En waarom haken zo veel van die partners af, zoals gemeente Den Haag, het Museon en het Van Gogh Museum?

Botsende waarden: hoe mooie organisaties zichzelf verloochenen
als partner van Shell

Shell tooit zich met goede namen

Shell ligt onder vuur. De multinational krijgt uit vele hoeken kritiek: klimaatverandering, mensenrechtenschendingen, corruptie, milieuvervuiling en belastingdeals. Dat is een berg kritiek. Hoe win je dan vertrouwen terug? Hoe blijf je populair? 

Je kunt natuurlijk je gedrag aanpassen, maar dat kost veel geld en moeite. Gelukkig voor Shell kan het ook veel simpeler: je kunt je goede naam terugwinnen zonder je gedrag aan te passen. Dat kan door te laten zien dat je goede vrienden hebt: musea, overheden en duurzame bedrijven. Als zulke mooie organisaties met je gezien willen worden, als zij met je op de foto willen, dan zullen de zwarte kantjes van Shell wel meevallen? Toch?

Als Shell kritiek krijgt op het festival, wijst het steevast naar alle partners die mee doen. Als partners kritiek krijgen op hun deelname aan het Shell-festival, verwijzen de partners naar elkaar. Zo verdedigde de huidige minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven zich als wethouder van Den Haag in een debat over de subsidie van gemeente Den Haag aan Shell door te verwijzen naar de partners van Shell: 

“Het festival is niet van Shell alleen, Generation Discover is een samenwerking met NEMO, Museon en het Boerhaave Museum. Zij werken hier niet zo maar aan mee. Dat was voor mij een belangrijke afweging om de subsidie te geven. Vertrouwde partners deden mee aan het festival.”

Welke ex-partners zeiden in 2018 'nee' tegen Shell?

Shells definitieve lijst van partners Generation Discover 2018

Sinds de webpagina Generation Discover 2018 live stond, kwamen er steeds partners bij. Maar er verdwenen ook logo’s van de site. Zo verdwenen het logo van Meer muziek in de Klas, Bar-le-Duc, Erasmus Universiteit en Centre for Sustainability. Waarom verdwenen hun logo’s van de site? Hadden zij eerst ‘ja’ gezegd tegen het partnerschap, maar bedachten ze zich?

Translate »