Shells coverup-festival Generation Discover

Shell liet de festivalbezoekers een puzzel maken over de energievoorziening in 2050. Olie, kolen en gas waren grote stukken in die puzzel. Dat is promotie van fossiele brandstoffen onder het mom van educatie.

Evert Hassink
Milieudefensie

Je laat McDonald’s toch ook niet het schoolontbijt verzorgen?

Arjan Kapteijns
Groen Links Den Haag

De jonge generatie gaat de gevolgen ondervinden van klimaatverandering, die mede wordt veroorzaakt door vervuilers als Shell.

Frederieke Hegger
RTLZ

Shell wil de jongste Nederlander meenemen naar de toekomst. Maar het bedrijf weigert ook maar iets te veranderen aan zijn businessmodel: het volstrekt leegtrekken van de aarde met alle vervuiling en schade en uitstoot van dien.

Dolf Jansen
Cabaretier

Trap er niet in. Dit is een verraderlijk charmeoffensief van de olie- en gasgigant.

Joeri Oudshoorn
Haagse Stadspartij

Nieuws

Meer nieuws over Generation Discover

Generation Discover verdoezelt de urgentie klimaatverandering

Met Festival Generation Discover wil Shell zo veel mogelijk kinderen interesseren voor techniek. Deze kinderen moeten volgens de multinational de problemen van de toekomst gaan oplossen. Dus Shell verschuift het probleem naar de volgende generatie, en ondertussen gaat Shell onverminderd hard door met het veroorzaken van die problemen. 

Shell Generation Discover reclame code commissie (3 van 3)
Shell leert kinderen op Generation Discover dat in 2050 nog 70% van de energiemix uit fossiele energie bestaat (beeld: RTLZ)

Generation Discover is greenwashing

Door de naam Shell te koppelen aan schone energie, krijgt Shell een groen imago. Omdat Shell laat zien te weten wat er speelt, vertrouwen mensen erop dat Shell daar ook naar handelt. In werkelijkheid besteedt Shell 24x zo veel aan fossiele energie (24 miljard) dan aan schone energie (1 miljard).

Generation Discover is een cover-up

Generation Discover is cool. Veel leuker om mee bezig te zijn dan de keerzijde van Shells business: klimaatschade, milieurampen, corruptie en mensenrechtenschendingen. In Nederland is het voor Shell makkelijk om alleen het mooie gezicht te laten zien. De keerzijde voelt voor veel mensen ver weg.

In het magazine dat gratis werd uitgedeeld aan kinderen op Generation Discover (Quest Junior) staat een quiz waarin het enige juiste antwoord ontbreekt: klimaatverandering.

Generation Discover is kindermarketing

Jongeren zijn de consumenten, politici en beleidmakers van de toekomst. Shell bouwt nu al aan het marktaandeel in de toekomst, door kinderen een positief gevoel te geven over z’n merk en logo. Ook ‘government officials’ staan genoemd als doelgroep in een uitgelekte briefing voor een kindercampagne.

Generation Discover entree
Shell generation discover reclame code commissie (1 van 3)
Op Generation Discover leert Shell kinderen dat aardgas schoon is. Dat klopt niet. Door methaanlek is aardgas slechter dan kolen. Van de reclamecodecommissie mogen fossiele bedrijven niet meer beweren dat aardgas schoon is.

Generation Discover is lobby

Lobby-prijs voor kinderfestival Generation Discover

Een kinderfestival over duurzame energie, georganiseerd door een bedrijf dat stug doorgaat om de toekomst van diezelfde kinderen kapot te maken. Wie daarmee wegkomt, verdient een prijs. In 2017 ontving Shell de European Excellence Award 2017 voor Public Affairs voor Generation Discover als Event of the Year. Shell won dus een LOBBY-prijs voor een kinderfestival.

Wat wil Shell écht met Generation Discover?

Met het vierjaarlijkse festival Generation Discover probeert Shell een voet tussen de deur te krijgen van het basisonderwijs. In 2020 wordt het vak Wetenschap en Technologie verplicht op basisscholen. Shell en NEMO hebben samen al een lespakket ontwikkeld: ‘Maakkunde’.

 

Wat is Generation Discover?

Generation Discover is een jaarlijks festival van Shell voor kinderen van 10 tot 13 jaar oud. Het festival op het Haagse Malieveld gaat over schone energie en futuristische technologie. 

Op deze pagina kun je zien hoe Shell de zwarte kant van zijn businessmodel verhult.

Het festival vindt plaats van 17 – 21 oktober 2018.