Ontdek zelf de greenwashing!

 Wat leren fossiele bedrijven aan kinderen?

De lessen van fossiele bedrijven zijn behoorlijk cool. Laat dat maar aan de marketeers van Shell, NAM en GasTerra over. Maar tussen al het visuele spektakel zit een boodschap verborgen: ‘De energietransitie heeft geen haast. De schade van kolen, olie en gas valt wel mee. We hebben nog lange tijd fossiele brandstof nodig.’

Wat staat er niet in de lessen van fossiele bedrijven?

Nergens in het lesmateriaal zeggen fossiele bedrijven wat de gevolgen zijn van een langzame transitie. Nergens zeggen ze dat we als maatschappij ook een andere keuze zouden kunnen maken, in het belang van deze kinderen.

Aardgas = methaan = nog véél schadelijker dan CO2

Gas is normaal. Gas blijft normaal. Dat is de boodschap in de lessen over gas. In de lesstof vergeten de fossiele bedrijven voor het gemak dat aardgas meer broeikasgassen uitstoot dan alleen CO2. Omdat er bij aardgas methaan weglekt, is deze fossiele brandstof al even slecht voor het klimaat als kolen. Methaan is wel 84-106 keer slechter voor het klimaat dan CO2.


Voorbeelden

Hoe poetsen gitzwarte fossiele bedrijven hun straatje schoon in het (basis)onderwijs? Soms ligt greenwashing er heel dik bovenop. Soms wat minder. Wat valt jou op in de voorbeelden hieronder? Kun jij de greenwashing en leugens vinden?

NAM (Shell + Exxon)

NAM vertelt kinderen op basisscholen hoe afhankelijk we zijn van gas en wat voor moois we kunnen dankzij gas. NAM leert kinderen ook dat het wel meevalt met de aardbevingen als gevolg van de gaswinning. De formulering in het lesmateriaal luister nauw. Met zinnetjes als ‘je kunt dat voelen als een lichte schok’ legt NAM de ervaring neer bij het kind. Ook bagatelliseert NAM de schade van de gasbevingen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

NAM trots op schoolprogramma

Waarvoor hebben we aardgas nodig? NAM legt het graag nog eens uit aan basisschoolkinderen in Groningen. In Den Haag gaat NAM met Technasium-leerlingen op zoek naar een geschikte boorlocatie in Naaldwijk.

  • Bekijk of NAM ook les geeft op de school van jouw kinderen

Shell

Shell maakt lesmateriaal en gastlessen voor basisscholen en middelbare scholen. Vaak samen met partners in Jet-Net, Platform Beta Techniek en NEMO Science Museum. Shell organiseert ook schoolreisjes, bijvoorbeeld naar Pernis of naar een booreiland.

In het lesmateriaal van Shell valt oa op:

  • Shell negeert de afspraken in het Parijs-akkoord om in 2050 fossielvrij te zijn
  • Promotie van gas en Carbon Capture and Storage – maatregelen die financieel voordelig zijn voor Shell – als oplossing voor het klimaatprobleem
  • De schade van klimaatverandering wordt gebagatelliseerd

 


Gas, gas, gas en CCS

Onderstaande Shell-video is gemaakt voor de Bosatlas van Energie. Met een grote rol voor de schade van steenkool en Carbon Capture and Storage. Let op de verandering in muziek als het gaat over aardgas. Dan komt er een hoopvol muziekje. “Gascentrales zijn een goed alternatief voor de vele kolencentrales,” zegt de vertelster.

 

GasTerra

GasTerra trekt veel samen op met partners. Zoals Quintel Intelligence en de Hanze Hogeschool. In hun lesmateriaal presenteren ze gas als de normaalste zaak van de wereld. Iets waar we sowieso mee doorgaan. Kijk maar eens naar de les Ons gas raakt op.

Quintel heeft met geld van GasTerra het energietransitiemodel ontwikkeld. Dat model laat de gebruiker zelf keuzes maken tussen kosten en effecten van klimaatbeleid. Dat lijkt objectief, tot je bedenkt dat de langetermijneffecten van de keuzes niet worden meegewogen. Ook wordt methaanlek van gas niet (voldoende) meegerekend. Daardoor komt gas (veel) te goed uit de bus.

De boodschap is: ja, de energietransitie is een feit, maar we moeten het wel realistisch houden. En met ‘realistisch’ bedoelen ze dan: laten we niet te veel veranderen.

Veelzeggend is de quote van een leerling in deze video van de website Jouw Energie voor Morgen:

“Ik weet nu wel dat we niet tot het uiterste gaan doen, dat we wel een beetje blijven bij hoe het nu gaat.”

 

Koepelorganisaties voor olie en gas

NOGEPA, IRO, SPE International zijn koepelorganisaties voor de gasindustrie in Nederland. Net als de gasbedrijven die ze vertegenwoordigen, hebben ook zij er belang bij als er nog zo lang mogelijk olie en gas wordt verkocht. En daarvoor hebben ze ook in de toekomst personeel nodig. Daarom hebben ze een website met lespakketten en gastdocenten ingericht: werken in de wereld van olie en gas.

Herken jij je in rolmodel Erik?

 

Met de helikopter naar je werk

Cool, met een helikopter naar je werk! Met deze video worden kinderen lekker gemaakt om op een offshore productie-eiland voor gas te werken. Alsof klimaatverandering niet bestaat, alsof het klimaatakkoord van Parijs niet bestaat.

“Veel goeds in lokale gemeenschappen”

In het lesboek Olie en Aardgas leren kinderen hoe afhankelijk we zijn van olie en gas. Bovendien brengen olie en gas volgens de petroleum ingenieurs veel goeds in de lokale gemeenschappen. Wat precies? Vraag dat maar aan de Groningers en de mensen in de Niger-delta.

  • Naast een foto van een strand in een ver buitenland : “Onze van olie afhankelijke levensstijl kan alleen in stand worden gehouden door iedere dag grote hoeveelheden olie over de wereld te vervoeren – miljoenen vaten.”
  • “Olie- en gasbedrijven opereren vaak in minder ontwikkelde gebieden met een kwetsbaar milieu, en hun activiteiten kunnen een enorm economisch effect op de gastlanden. Ze zijn pioniers in sociale verantwoordelijkheid in de gemeenschappen waar ze opereren.”

BP

Geen spreekbeurtstress met ‘Aardolie, het zwarte goud’ van BP

 

Nuon

Energiegenie leert kinderen dat we voorlopig de Noordpool en teerzanden nodig hebben.

 

 

Voorbeelden of anekdotes van greenwashing?
Help mee om de fossiele industrie te ontmaskeren

Heb je zelf voorbeelden van lesmateriaal of excursies van kolen-, olie- of gasbedrijven? Wij horen het graag!

Het lesmateriaal van Shell, NAM, GasTerra en GasUnie gaat soms over fossiele brandstof, soms over de energietransitie, soms over schone energie. Wat ze kinderen ook leren, het is in de basis verkeerd dat ze voor de klas staan. De fossiele industrie stelt het eigen businessmodel boven het belang van deze kinderen om veilig en gezond op te groeien. Ze schotelen kinderen een wereldbeeld voor dat al over de datum is.

Maak nu melding van fossiel lesmateriaal