“Ministerie van Onderwijs laat zich lenen voor kindermarketing Shell”

Geplaatst op Geplaatst in Generation Discover, kindermarketing, Nieuws, Rijksoverheid, Shell

Het ministerie van OCW heeft z’n allerhoogste ambtenaar afgevaardigd om het 5-daagse Shell-festival Generation Discover te openen dat woensdag as. van start gaat. “Generation Discover gaat over schone technologie, terwijl Shell een voor 98% fossiele multinational is. Door het festival te openen, laat het ministerie zich lenen voor greenwashing van Shell. Het ministerie zou scholen juist tegen Shells kindermarketing moeten beschermen,” zegt Femke Sleegers van burgerbeweging Fossielvrij Onderwijs. De groep organiseert op vrijdag 19 oktober een creatieve actie om het ware gezicht van Shell te tonen.

Woensdag 17 oktober opent Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van OCW samen met Marjan van Loon, CEO van Shell Nederland, het Shell-kinderfestival Generation Discover. “Het ministerie van OCW verwelkomt Shell met open armen in het onderwijs”, zegt Femke Sleegers van Fossielvrij Onderwijs. “En sluit z’n ogen voor overduidelijke voorbeelden van kindermarketing door de multinational. Bij ons rijst de vraag wat het ministerie van onderwijs belangrijker vindt: de toekomst van Shell of die van kinderen.”

De Partij voor de Dieren stelt Kamervragen over de betrokkenheid van het ministerie bij het Shell-festival. Afgelopen week zei de bestuursvoorzitter van Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden dat de bijna 40 basisscholen van zijn stichting niet naar het festival gaan. Eerder dit jaar besloot gemeente Den Haag om het Generation Discover festival geen subsidie meer te verlenen en zich terug te trekken als partner. Ook het Museon en het Van Gogh Museum stopten hun partnerschap met Shell.

“Generation Discover is onderdeel van Shells winstmachine. Tussen alle ‘coole’ cleantech-experimenten, verspreidt Shell ook de boodschap dat onze maatschappij nog heel lang afhankelijk blijft van olie en gas”, aldus Sleegers. Zo vertelde Shell vorig jaar op Generation Discover aan kinderen dat de energiemix in 2050 nog voor zo’n 70% uit kolen, olie en gas bestaat. “Shell ondermijnt daarmee het Klimaatakkoord van Parijs. Het is in het financiële voordeel van Shell om zo lang mogelijk olie en gas te verkopen, maar dat pakt rampzalig uit voor kinderen. Als Shell iets gaf om de toekomst van kinderen, zou het direct stoppen met olie en gas en alles op schone energie inzetten.”

Dat Shell niet van plan is om te veranderen, liet Shell-CEO Ben van Beurden vorige week weten. Hij waarschuwde investeerders om zich niet voor de gek te laten houden door krantenkoppen over schone energie, zo schreef The Telegraph. “Wie dat gelooft, heeft het fout. Olie en gas blijven onze toekomst.”

Lees waarom Generation Discover kindermarketing is

Teken onze petitie voor Fossielvrij Onderwijs

Volg en like ons: