BP en de bever: greenwashing in de Rotterdamse haven

Geplaatst op Geplaatst in BP, kindermarketing, Shell

Dieren en planten floreren tussen de raffinaderijen en kolencentrales in de Rotterdamse haven. Dat is de boodschap van een natuurfilm en bijbehorend lespakket voor schoolkinderen. De film “Wild Port of Europe – De Nieuwe Wildernis 2.0” wordt gesponsord door oliemultinational BP en het Havenbedrijf Rotterdam. Beter dan De Nieuwe Wildernis 2.0 wordt greenwashing niet.

De Nieuwe Wildernis 2.0 gaat volgens de makers over de “ogenschijnlijke tegenpolen industrie en natuur” in het gebied van Moerdijk tot de Tweede Maasvlakte. Zij roemen de “spectaculaire rijkdom” van de Rotterdamse haven en beweren dat flora en fauna zich er “minstens zo rijk – zo niet rijker en diverser – ontwikkelen als de natuur in onze Nederlandse nationale parken.” De Nieuwe Wildernis 2.0 (een vervolg op de populaire natuurfilm over de Oostvaardersplassen) komt in 2021 in de bioscoop.

Witte rookpluimen

De film toont de grootste haven van Europa vanuit het perspectief van de dieren die er leven, aldus de makers. In de trailer wordt duidelijk hoe het konijn, de kikker, de bever, de egel en de zeehond volgens de makers naar de industrie kijken. Geen giftige raffinaderijen die hun territorium vervuilen met illegale lozingen. Wel timelapses van witte rookpluimen die prachtig afsteken tegen dramatische Hollandsche luchten, een vogelnestje in een kruiwagen vol blusmateriaal en Shell die lief doet voor oeverzwaluwen.

Lespakket voor scholen

De opnames voor de film zijn nog in volle gang, maar nu is al duidelijk dat er ook een lespakket bij de film komt voor basisscholen en middelbare scholen dat landelijk verspreidt wordt. In z’n persbericht over de sponsoring legt BP legt de nadruk op het lespakket.

“Wij leveren graag onze bijdrage aan het in beeld brengen van de onverwachte natuur in dit gebied, zodat iedereen hiervan kan genieten. Bovendien zal het op de film gebaseerde lesmateriaal schoolkinderen in het hele land bewust maken van de kracht van de natuur in dit gebied en hiermee als bron van inspiratie voor hen dienen”.

Onvervulde havenvacatures

De andere sponsor, het Havenbedrijf, ziet vooral kansen om met de film te bewijzen dat de fossiele haven écht, heus, waarachtig een aantrekkelijke plek is om te werken.

“Bekend maakt bemind en zo laten we zien dat de Rotterdamse haven een prima plek is om te werken, te recreëren of om in de buurt te wonen. Dat is belangrijk. Jaarlijks komen er alleen al door natuurlijk verloop 2.000 posities vrij die vervuld moeten worden”, aldus het hoofd Communications & External Affairs van het Havenbedrijf.

Grootste roofdier ontbreekt

De enige rauwe werkelijkheid in de trailer van De Nieuwe Wildernis 2.0 is een bunzing die een dode rat wegsleept. Dat maakt schrijnend duidelijk dat de grootste roofdieren in de haven buiten beeld blijven: de mensen die nog rijk hopen te worden van de fossiele industrie en daarvoor het leven op aarde op het spel zetten.

Tijd voor het eerlijke verhaal

De Nieuwe Wildernis 2.0 – gesponsord door de fossiele industrie – idealiseert de fossiele haven en verkoopt die boodschap in een lespakket aan schoolkinderen. Het is tijd voor het hele verhaal, het eerlijke verhaal. Wij roepen de overheid op om reclame, marketing en sponsoring door de fossiele industrie te verbieden. Waarom mag de fossiele industrie nog wel reclame maken, als z’n product dodelijker is dan sigaretten?

Volg en like ons: