Na lessen van Shell: “Ik koos voor het B-profiel om verkeerde redenen”

Geplaatst op Geplaatst in Generation Discover, kindermarketing, Nieuws, Shell

“Mede door Shell koos ik voor een B-pakket en een technische studie. Had ik dat maar niet gedaan!” Ahsen Baser is student bestuurskunde aan de Haagse Hogeschool. Ze schrijft haar scriptie over de subsidie van gemeente Den Haag aan het kindermarketingfestival Generation Discover. Ze vertelt over haar ervaringen met Shell op het voormalig Aloysius College.

“Het begon al in de brugklas. Meisjes met goede cijfers voor wiskunde werden uitgenodigd op het Shell-kantoor in Rijswijk voor Girls Day. Daar deden we proefjes met een ei. Hoe kon je een ei zo ontwerpen dat het niet zou breken als het viel.”

Aardbevingen meten met Shell

“Ik herinner me een schoolreisje naar het Museon. Daar had Shell een proefje waarmee we op basis van de trillingen konden uitrekenen waar zich een aardbeving voordeed. Ik zat toen in HAVO 4, het was 2015. Pas nu besef ik hoe cynisch dat was, gezien de gasbevingen in Groningen.”

Douche op kantoor

“Op onze school was er een speciaal Jet-Net*-lokaal. Dat stond vol met technische snufjes van Shell. Om de haverklap kwamen er werknemers van Shell vertellen hoe het was om bij Shell te werken. Ze vertelden eigenlijk niets over het werk. Het ging meer over gratis auto’s. En dat ze een eigen douche hadden op kantoor. Ze zeiden: “Als jullie later een baan nodig hebben, kunnen jullie altijd bij Shell aankloppen.”

B-pakket om verkeerde redenen

“We waren allemaal heel enthousiast over werken bij Shell. Zo enthousiast, dat een relatief groot aantal leerlingen voor een techniekpakket koos. Helaas pakte dat niet goed uit. Onze school keek niet of we techniek aankonden en of we er affiniteit mee hadden. Van de pakweg 50 leerlingen met een techniekpakket, slaagden er maar zo’n twintig. De alpha’s waren wel bijna allemaal geslaagd. Dat laat toch zien dat veel leerlingen met een B-pakket niet goed genoeg waren en om een verkeerde reden voor een B-profiel gekozen hebben.”

Shell was pushfactor

“Shell was het enige bedrijf op school. Jammer, want zo was Shell ons enige voorbeeld. Er zijn heel wat duurzame bedrijven waar ik veel liever les van had gehad! Na de middelbare school koos ik voor de TU Delft. Ik was goed in B-vakken, maar de grote pushfactor was Shell. Maar na een paar jaar switchte ik naar Bestuurskunde. Dat bevalt me veel beter, ik was er liever direct na de middelbare school aan begonnen!”

 


*Jet-Net is een extracurriculaire onderwijsmethode van Shell. Later heeft Shell er andere multinationals en bedrijven bijgevraagd. Jet-Net draagt nog steeds een zwaar stempel van Shell.

Eerder op deze site over Jet-Net:

Stop de invloed van de fossiele industrie op scholen:
Teken onze petitie voor Fossielvrij Onderwijs & deel dit bericht

Volg en like ons:

Een gedachte over “Na lessen van Shell: “Ik koos voor het B-profiel om verkeerde redenen”

Reacties zijn gesloten.