Kunstenaars in actie tegen invloed Shell

Geplaatst op Geplaatst in Generation Discover, kindermarketing, Nieuws, Shell

Den Haag, 18 augustus 2018 – Een ad hoc-collectief kunstenaars heeft zaterdagmiddag in hartje Den Haag een geslaagde performance ‘Mind the Pipe’ gedaan. Met een lange pijpleiding in de kleuren van Shell vroegen ze aandacht voor de invloed van de multinational in het onderwijs via lesprogramma’s en het kindermarketing festival Generation Discover.

Het gaat de 22 kunstenaars – willekeurige kunstenaars en reclamemakers, samen met art-activist platform Tools for Action en Fossielvrij Onderwijs – vooral om de manier waarop Shell kinderen beïnvloedt met gratis lesmateriaal. Daaruit blijkt namelijk dat de multinational zich niets aantrekt van de veranderingen in het klimaat en zijn fossiele businessmodel ook nog eens promoot bij schoolkinderen. En dat schokte de groep.

De lange opblaasbare pijpleiding dwong het winkelend publiek een bepaalde kant op. “Net zo als Shell doet in het onderwijs. De oliemultinational stuurt de gedachten van kinderen over de energietransitie op een manier die Shell het meeste winst oplevert.”

Dit komt vooral tot uiting in Generation Discover, Shells techniekfestival voor kinderen, dat in oktober plaatsvindt op het Malieveld in Den Haag. Een festival dat gesteund wordt door tal van overheden, onderwijsinstellingen, musea en andere culturele organisaties.

,,In de visie van Shell maken fossiele brandstoffen in 2050 nog steeds 70 procent uit van de wereldwijde mix aan energie. Dat idee leren ze aan kinderen. Dit staat haaks op de afspraken van het Parijs-akkoord, waarin ook Nederland heeft toegezegd om in 2050 fossielvrij te zijn,” zegt de woordvoerder van de groep kunstenaars.

,,Shell kan zijn boodschap verspreiden via de lespakketten die Shell gratis aanbiedt aan scholen. Met deze speciaal op kinderen gerichte marketing profileert de multinational zich als een sympathiek en groen bedrijf. Shell verdoezelt echter het grote impact van fossiele brandstoffen op de klimaatveranderingen en daarmee op de toekomst van de kinderen zelf.”

De groep kunstenaars wijst ook op de 7 miljard belasting die Shell omzeilt en die de Nederlandse schatkist miljarden heeft gekost. Dit bedrag had de overheid goed kunnen besteden aan technologie-onderwijs en ondersteuning van de culturele sector.

De overheid zou zich moeten schamen”

Shell verergert klimaatverandering, zegt de woordvoerder. “Dit is geen onderwijs, dit is bedrijfspropaganda en kindermarketing. De overheid zou zich moeten schamen dat dit gewoon mag.”

De groep kunstenaars roept organisaties die meewerken aan Shells Generation Discover op om hun steun aan het festival onmiddellijk te beëindigen en niet langer mee te werken aan kindermarketing waarin Shell een toekomst vol fossiele brandstof promoot. Gemeente Den Haag heeft afgelopen juli aangekondigd dat ze haar steun voor het festival intrekt. De gemeente sponsorde het Shell-festival jaarlijks met € 100.000.

Volg ons op Twitter en Facebook! Bedankt!

previous arrow
next arrow
ArrowArrow
Slider

—————-

Wil jij onze beweging versterken? Teken de petitie voor fossielvrij onderwijs!
Lees meer over ons verzet tegen de kindermarketing en greenwashing van Generation Discover

Volg en like ons: