De kindermarketing van McDonalds in de USA lijkt verdacht veel op die van Shell. Het goede nieuws: McDonalds mag zich niet meer vertonen op Californische scholen.
Dit is het werk van leerkrachten, ouders, leerlingen, zorgverleners en vakbonden uit Californie. Ze voerden heftig campagne en haalden 30.000 handtekeningen op. Ouders bléven de onderwijskoepel bellen, tot die eindelijk om was. Ze kregen hulp van Campaign for a Commercial Free Childhood.
Waar McDonalds staat, kan zo Shell staan
McDonalds organiseert op scholen McTeacher’s Nights als een fundraiser, vooral voor ‘zwarte scholen’. Net als bij kindermarketingevents als Shells Generation Discover, lijkt McDonalds iets goeds te doen. Met de nadruk op lijkt. In onderstaande teksten kun je McDonalds verruilen voor Shell. En McTeacher’s Night voor Generation Discover Festival.
“McDonald’s has teachers work behind the counter of a local store, serving burgers, fries, and soda to their students and students’ families. While McDonald’s gets the kind of marketing money cannot buy, schools are left with a paltry percentage of the proceeds from the night (sometimes as little as 10 percent) — and impressionable children come away with the idea that their trusted teachers endorse McDonald’s food.”
Misbruik van vertrouwen
Ouders en leerlingen vertrouwen erop dat leerkrachten het beste voor hebben met de gezondheid van hun leerlingen, staat op de campagnewebsite. Door leerkrachten achter de balie te zetten als verkopers van junkfood, speelt McDonald’s met het vertrouwen van ouders en leerkrachten. In het licht van de grootste gezondheidscrisis die te voorkomen is in de VS, is het zeer onverantwoordelijk van McDonalds om geldtekort op scholen te misbruiken om fast food te slijten aan kinderen.
Tactieken McDonalds
Na twee jaar vurig campagne voeren, weigeren nu alle scholen in California nu McTeacher’s Night. Cecily Myart-Cruz was de drijvende kracht achter de campagne tegen McDonalds. Over de tactieken zegt ze in een interview met Corporate Accountibility:
“McDonalds says: ‘We do so much for the Black and brown community. Look at all these scholarships.’ Listen, I would rather trade scholarships and “charity” for wholesome goodness. This is how McDonald’s sells a lie and sells fake solutions.”
Kindermarketing in breder perspectief
De kindermarketing van McDonalds staat niet op zich, volgens Cecily.
“When we talk about justice, we can talk about racial justice, social justice, economic justice, food justice. But it all comes down to privatization. Whether it’s in schools, in food, or economics, it’s a huge privatization struggle. And in education, students are at the core.”
Dankzij de campagne in California, staat het onderwerp nu ook nationaal op de politieke agenda in de VS.