Shell wil in 2020 1 miljoen kinderen wereldwijd laten deelnemen aan z’n branded programma om kinderen te interesseren in technologie. Waarom? Om in een goed blaadje van de maatschappij te komen. En omdat de olie- en gasindustrie ook in de toekomst personeel nodig heeft om fossiele voorraden te vinden en te winnen.
Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) is het internationale onderwijsprogramma dat kinderen moet inspireren om een technische opleiding en carrière te kiezen. Shell steunt STEM-projecten in 16 landen. Want, zo zegt Shell in het jaarverslag: ze helpen graag jonge talenten om na te denken over de problemen van de toekomst.
Generation Discover
Met het STEM-project probeert Shell momenteel in 16 landen kinderen te interesseren voor technologie. Een bekend voorbeeld is het jaarlijkse Generation Discover Festival in Den Haag. In 2017 kwamen zo’n 30.000 kinderen naar dit festival over ‘schone technologie’. Ook in Singapore, de UK en de USA zijn vergelijkbare festivals georganiseerd. Shell stopte in 2017 een miljoen pond in het Brits onderwijsprogramma Tomorrow’s Engineers.
Bijscholing docenten
Shell richt zich met het STEM-programma ook op docenten. Docenten worden uitgedaagd en ‘bijgeschoold’ om kinderen meer te leren over techniek en de rol van techniek in de groeiende vraag naar energie. De docenten kunnen leuke tripjes winnen, zoals een retourtje London.
Shell + STEM = groen masker
Shell, een van de grootste fossielebrandstofbedrijven ter wereld, is voor 98% een fossiel bedrijf en heeft geen plannen om de energietransitie te versnellen. Shells bijdrage aan STEM geeft een vals beeld van het bedrijf en een vals toekomstbeeld. Zo leren kinderen op het Generation Discover festival dat we in 2050 nog 70% van onze energie uit fossiele brandstof halen. Dit is compleet in strijd met de internationale klimaatafspraken.
Shell + STEM = personeel zeker stellen in 2070
Wie wil er ten tijde van klimaatverandering nou nog in de olie en gas werken? Maar Shell wil nog tot minstens 2070 door met olie en gas. En daar is personeel voor nodig. Door kinderen op vroege leeftijd enthousiast te maken voor Shell, hoopt de multinational een poel van toekomstige werknemers warm te maken voor een olie- en gascarrière.
Kindermarketing via STEM: op naar de miljoen kinderen
Als het aan Shell ligt, bereikt de multinational met z’n STEM-programma’s 1 miljoen kinderen. Die leerlingen krijgen een oneerlijke boodschap van een partij die niet het beste voor heeft met hun toekomst.
Wij zeggen: het is belangrijk om kinderen kennis te laten maken met techniek. Het is belangrijk om kinderen te stimuleren om hun talent en nieuwsgierigheid in te zetten voor een wereld met hernieuwbare energie en duurzame productieprocessen. Maar laat ze dat wel doen bij een bedrijf of organisatie die ook de daad bij het woord voegt en nu al vol inzet op schone energie.
We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven om de energietransitie pas te beginnen op het moment dat Shell er klaar voor is.
Wat zegt Shell zelf over z’n STEM-programma’s?
Als we de tekst op de website van Shell Global onder het vergrootglas leggen, valt op:
- Shell is voor 98% een fossiel bedrijf. The very heart of Shell is dus ook fossiel.
- Shell denkt dat we in 2050 nog op 70% fossiele energie draaien. Shell heeft dus personeel nodig om olie en gas uit de grond te halen en nieuwe voorraden te zoeken.
- Shell noemt de energietransitie, wat positief lijkt. Maar Shell zegt dat het toekomstige generaties wil toerusten voor die opkomende energietransitie. Shell doet daarmee net alsof de energietransitie pas op gang komt als de leerlingen van nu volwassen zijn. Dat is natuurlijk veel te laat. De energietransitie zou nú op volle gang moeten zijn.
Een gedachte over “Shell schaalt op: wereldwijd nog meer greenwashing op scholen”
Reacties zijn gesloten.