Shell is apetrots op Festival Generation Discover. Dat begrijpen we. Het is een gezellig lichtpuntje tussen de normale fossiele gang van zaken bij de multinational. Heel iets anders dan al die olie en gas, die alleen maar leiden tot rechtszaken vanwege medeplichtigheid aan het veroorzaken van zeespiegelstijging, opwarming, executies en milieuschade.
De vice-president External Affairs, verantwoordelijk voor de communicatie, vond de kritiek op Generation Discover niet terecht. Maar wat zégt ze eigenlijk? Wat bedoelt ze dat de energietransitie ‘misschien wel een Shell-in-Nederland-transitie’ is?
‘Wat een onzin. Het zijn geen events van Shell alleen, we doen dat samen met vele partijen. We zetten in op bewustwording. Dat is de eerste stap. We staan voor een enorme opgave, een soort tweede Deltaplan. Dat is geen knop waar je even op drukt, maar de intentie is dat we het in gang zetten. Een echte energietransitie, misschien wel een Shell-in-Nederland-transitie. En daarvoor hebben we de uitvinders van morgen hard nodig.’
Lees meer in het interview op Communicatie Online