Pers

Al jaren verspreiden fossiele bedrijven lesmateriaal op scholen, met als doel om zo lang mogelijk kolen, olie en gas te verkopen. Daarmee vertragen ze de omslag naar schone, duurzame energie. Ze verkleinen de kans om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Dat is in strijd met het belang van kinderen en de maatschappij. Niet gek dat de kritiek op de fossiele industrie aanzwelt.

Woordvoering

We beantwoorden je vragen graag. We houden ons ook aanbevolen voor tips. Bel ons of stuur een bericht op info@fossielvrijonderwijs.nl.

Femke Sleegers – 06 224 08 578
Liset Meddens – 06 412 77 905

Persberichten

In de media

2017

2016

In de Tweede Kamer

Researchdocumenten

Fossielvrij Onderwijs heeft onderzoek gedaan de aanwezigheid van de fossiele industrie in het onderwijs. Het Research Document bevat voorbeelden van misleidend lesmateriaal.

Onze bevindingen uit het Research Document:

  • De fossiele industrie probeert via (basis)scholen het draagvlak te vergroten in de maatschappij en politiek, met als doel om de energietransitie te vertragen. Hoe langer de energietransitie gerekt wordt, hoe meer de fossiele industrie kan verdienen. Dit is tegengesteld aan de belangen van kinderen en van onze maatschappij.
  • Het maakt niet uit over welk onderwerp de fossiele industrie lesgeeft (verkeer, duurzame energie, gas). Alleen al hun aanwezigheid in het onderwijs is een legitimatie voor hun industrie en vergroot het draagvlak in de samenleving en vertraagt daardoor de transitie.
  • Daarom pleiten wij ervoor om de fossiele industrie helemaal uit het onderwijs te weren. Dus geen aanscherping van regels, maar een ban. Net als de tabaksindustrie.
  • In 2012 stimuleerde de Topsector Economie lesmateriaal van de fossiele industrie om zo het (afnemend) draagvlak voor gas in de samenleving te behouden.
  • Voor bedrijven in niet-fossiele sectoren is ook een aanscherping van regels nodig, bijvoorbeeld de voorwaarde dat ze unbranded lesgeven.

Fossiele industrie op hogescholen en universiteiten

De fossiele industrie is niet alleen aanwezig op (basis)scholen. Ook op hogescholen en universiteiten mengen kolen-, olie- en gasbedrijven zich in het lessysteem, bleek uit onderzoek van Changerism.

“Het oliebedrijf kreeg met het partnership dus over het lesprogramma van de universiteit. Maar dat was nog niet alles. De universiteit en Shell maakten ook afspraken over de werving van studenten, gastcolleges door Shellmedewerkers, en samenwerking in adviesgroepen voor specifieke opleidingen.”